Tamil Nadu ..... - Reisverslag uit Ramanathapuram, India van Hans Alma - WaarBenJij.nu Tamil Nadu ..... - Reisverslag uit Ramanathapuram, India van Hans Alma - WaarBenJij.nu

Tamil Nadu .....

Blijf op de hoogte en volg Hans

20 December 2016 | India, Ramanathapuram

Nu in de lobby van ons hotel in 'Ramanathapuram' voor het eerst deze week weer eens internet ☺ het werkt erg traag en de stroom viel sinds we 3 uur geleden aankwamen al 2x uit! hoop dus dat dit verhaaltje gaat lukken!
Tamil Nadu is in de 7 jaar dat we hier geleden waren geen snars veranderd...
Het verkeer is nog even chaotisch en er wordt nog even veel en hard getoeterd. Vooral in de steden heb je geen andere keus dan je met de stroom mee te laten voeren.
Maar gelukkig zijn er ook nog rustige landweggetjes met... aapjes, geiten, wilde zwijnen, prachtige (oa ijs)vogels en natuurlijk heel veel lachende super vriendelijke Tamils.
De afgelopen 600km zijn we slechts 2 andere toeristen (met auto +chauffeur) tegen gekomen, we zijn hier dus een bezienswaardigheid! en we werden al ontelbare malen gevraagd of men een selfie met ons mocht maken. Ook werd ons diverse malen thee aangeboden en waren we te gast bij een Hindoe ceremonie (foto's) waarbij we ook nog een maaltijd na afloop kregen.
Fietsersgroet, Hans & Marja

• 20 December 2016 - 11:35

Veronica:

Goed om te horen dat het voorspoedig verloopt !
    Hoop dat de spaken vd fietsen intact blijven , ben blij dat je niets gebroken hebt bij je val over de vlaai !

Veel plezier en lekker genieten , ik reis weer met jullie mee !

Liefs Veronica

• 20 December 2016 - 13:42

Marth Schilder:

Geweldig dat jullie zo genieten!
    Maar jullie zijn hier ook een bezienswaardigheid hoor

• 20 December 2016 - 14:18

Trudy:

wauw! Wat een bijzondere foto's! Echt een wel heel achterlijk gebied, maar oh zo mooi om te zien! terecht dat zij Marja als selfie willen fotograferen. Jammer dat er niet bij elke foto een stukje tekst staat over wat er zoal gebeurt? Ik zie veel mooie mannen, die begerend naar Marja kijken. Zijn er geen mooie vrouwen voor Hans?

• 20 December 2016 - 15:28

Tineke:

Wat ontzettend attent om ons sukses te wensen. We doen ons best. Morgen ga ik proberen goede bolussen te bakken, de eerste keer waren ze mislukt. harde drollen dus.
    het is wel heel bijzonder zoals jullie reizen en de fotos zijn echt geweldig. wat een kleuren !!!
    Heel veel plezier en het is leuk jullie zo via het blog te volgen.
    Heel veel groetjes Tineke

• 20 December 2016 - 16:21

Henc:

Foto's geven een mooi beeld van wat jullie onderweg ontmoeten. Kun je die paarden voor me meenemen? Vanavond Kerst-bridgedrive. We zullen jullie missen.

• 20 December 2016 - 19:32

Yvonne En Kees Molenaar:

Fijn en super leuk om zo nu en dan iets te horen van jullie.
    Wij op naar de kerst, geen sneeuw en koud, saai winterweer hier . Jullie missen niets.
    Hoi

• 21 December 2016 - 00:08

Marije:

Eerst dank voor jullie meeleven voor de lezing van groep 3. Jan heeft de griep en ik neem zijn deel over met toevoegingen van de effecten van de psyche op de darmen, jullie foto komt ook in beeld. Het artikel heeft Jan nog gekopieerd, dus vergeten zijn we jullie nog niet. Al weer 600 km gefietst in een heel ander landschap dan waar wij op dit moment op uitkijken. donderdag gaan we naar Terschelling, goed voor de frische Luft! Nog kerstbomen gezien! herinner me de versierde boeddha's en wierook, fijne meditatieve kerstdagen in India gewenst.

Verslag uit: India, Ramanathapuram

fietsen langs ruige kusten

Marja en ik beginnen 8 december 2016 aan een nieuw fietsavontuur waarvan de route ons langs de grillige kusten van de provincies
'Tamil Nadu' 'Kerala' 'Karnataka' en 'Maharastra' zal voeren.

We beginnen in 'Chennai' (voorheen 'Madras') en hopen 9 februari 2017 na 2600 gezonde fietskilometers vanuit 'Mumbai' weer terug te kunnen vliegen.

Het alom aanwezige Hindoeïsme blijft voor ons westerlingen een groot mysteri.
Er zijn geen nauwkeurig omschreven geloofsartiekelen.
Er is geen stichter, noch een kerkelijke organisatie.
Iedere gemeenschap bepaalt er zijn eigen wetten en leefregels, zoals het hen het beste past.
De basis van het Hindoeïsme vormen de 4 Veda's, in het Sanskriet geschreven religieuze teksten uit circa 1000 v.Chr.
Het aantal goden dat ze vereren is er eindeloos (men spreekt dan ook van het land van één miljoen goden) en hun bekendste 'Brahma' 'Shiva' en 'Vishnu' hebben elk meer dan duizend namen.
Voor ons belangrijk is de 'olifant god Ganesha' hij symboliseert kennis en wijsheid en waakt over reizigers.
Reincarnatie en respect voor alle leven zijn belangrijke elementen in het Hindoeïsme.
De Jainistische priesters gaan daarin wel heel ver, zij hebben bv gaasjes voor hun mond om te voorkomen dat er een insectje in kan vliegen en vegen de grond voor iedere stap.
Daarnaast wonen er in dit deel van India ook veel Moslims, met heel wat overblijfselen van de vroegere Islamitische macht.

Als je het leuk mocht vinden ons op onze tocht te volgen. . . dan kun je je aanmelden onder "blijf op de hoogte"

fietsersgroet, Hans en Marja