Merry Christmas in Tamil Nadu - Reisverslag uit Paravūr, India van Hans Alma - WaarBenJij.nu Merry Christmas in Tamil Nadu - Reisverslag uit Paravūr, India van Hans Alma - WaarBenJij.nu

Merry Christmas in Tamil Nadu

Blijf op de hoogte en volg Hans

28 December 2016 | India, Paravūr

Wat was het weer leuk in Tamil Nadu.
We zijn inmiddels in Kerala. Tamil Nadu is minder ontwikkeld in alles, dus ook minder toerisme en ook geen gelikte badplaatsen en hotels. Het was behelpen. Maar dat is ook de charme van het reizen door Tamil Nadu. Alles is spot goedkoop maar ook smerig. De mensen reageren meestal zo spontaan op ons... zodat we heel veel selfies hebben moeten laten maken. Onze leeftijd is geen probleem. De Ganesh die we hadden gekocht heeft ons 'nog' meer geluk gebracht. Op nog geen meter voor mij viel een kokosnoot terwijl ik fietste, van grote hoogte, te pletter. Dit overleef je niet! Tevens is mij een val in een diepe kuil bespaard gebleven. Even later zag ik nl een vrouw een klein kind slaan... waarop ik tegen haar te keer ging om haar op te laten houden. Door de consternatie zag ik een erg diepe kuil over het hoofd die ik op het laatste moment kon ontwijken.
Al met al, het was weer een geweldige ervaring.
Op de eerste kerstdag besloten we toch maar weer verder te fietsten...het werd een super leuke belevenis... Wat een topdag! Op kerstavond werden we al wakker gehouden door trommels en veel muziek. Onderweg passeerden we heel veel kerken. De mensen waren zo uitgelaten. Uit iedere uithoek hoorde we Merry Christmas. In elke straat hadden ze Mega boxen geplaatst. De muziek stond kei hard. Soms niet om aan te horen. Maar wat een sfeertje. Heel bijzonder. En vanuit alle richtingen werd ons 'Marry Christmas' toegescheeuwd.

Nu fietsen we door Kerala. De natuur is hier uitbundiger. Prachtige palmbomen en leuke badplaatsen. Uiteraard wel op z'n Indiaas.we zijn nu in het badplaatsje 'Varkala'. Hier vinden heel veel hindu-rituelen plaats.
Er zijn wel 20 priesters op het strand aanwezig om de rituelen naar behoren uit te voeren. Met veel tam tam en gedraai moeten de mensen uiteindelijk een palmblad
met een bloemetje in de zee kieperen. Het blijft leuk om hier naar te kijken.
Morgen gaan we toch weer verder . We willen nl oudejaarsavond in Cochin zijn.
Liefs Hans en marja

6 Hindoe ceremonie strand
7 moskee vanaf stand gezien
8 Hindoe ceremonie strand
9 Hindoe priesters op het strand gezien vanaf ons ontbijtplekje
10 vissersboot ( met aan elkaar genaaide huidgangen)
11 kraampje
12 dorpje onderweg
13 een palmblad als bord in een eettentje onderweg
14 vissers die een giga net binnenhalen
15 piester voor zijn tempel
16 'n heilige

• 28 December 2016 - 09:59

Marth Schilder:

Dank jullie wel voor het verslag.
    Fijne fietstocht verder!

• 28 December 2016 - 10:12

Henc:

Jullie laten ons een beetje meeleven met jullie leven daar ver weg. Zo anders, maar wel boeiend om te zien en me in te leven hoe jullie daar ervaren worden: zo'n decent blond kopje aanschouwd door groezelige donkere vrouwen.
    Wij hebben de kerstdagen met ons gezin gevierd. Heel blij, maar soms ook emotioneel gezien bepaalde ontwikkelingen. We leven nu naar het nieuwe jaar toe. Het weer is helder, zonnig, maar koud.
    Veel genoegen verder en pas goed op jezelf.
    Henc

• 28 December 2016 - 10:23

Petra:

Wat een mooie foto's je hebt er zo'n mooi reisverslag van gemaakt, het is alsof je zelf even daar bent. Genieten jullie maar met volle teugen van de reis. Liefs Harm en Petra

• 28 December 2016 - 15:29

Veronica :

Geweldige foto's heerlijk dat jullie zo genieten , op naar Cochin om het nieuwe jaar in te luiden .
    Groetjes en liefs ,
    Veronica

• 28 December 2016 - 16:43

Trudy:

Hoi luitjes,
    Opnieuw een schitterend verslag! Even nagekeken wat Ganesh betekent? Nou die God doet veel voor jullie? Hoe kan je die kopen? Is dat soms een muntje waarop hij/zij staat afgebeeld? Neem er dan maar een aantal voor al je vrienden mee! Iedereen heeft recht op zoveel geluk, toch?
    Leuke weet dat zij ook Kerstmis vieren en wat een blijheid hebben zij daarbij. Was het ook echte kerstmuziek zoals wij die kennen of leek het nergens op en alleen maar tam tam?
    Blijf genieten en bedankt voor het delen.
    liefs Trudy

• 31 December 2016 - 19:19

Ton (van Sportschool Marja):

Dank voor het mooie verslag Heel gelukkig nieuwjaar

• 01 Januari 2017 - 17:11

Afra:

heerlijk om een beetje mee te genieten van jullie vakantie, Neem dit geluk van Ganesh mee naar Nederland, kan hier ook goed van pas komen, Veel geluk gezondheid en alles wat wenselijk is voor 2017 !. Groetjes Afra en John

Verslag uit: India, Paravūr

fietsen langs ruige kusten

Marja en ik beginnen 8 december 2016 aan een nieuw fietsavontuur waarvan de route ons langs de grillige kusten van de provincies
'Tamil Nadu' 'Kerala' 'Karnataka' en 'Maharastra' zal voeren.

We beginnen in 'Chennai' (voorheen 'Madras') en hopen 9 februari 2017 na 2600 gezonde fietskilometers vanuit 'Mumbai' weer terug te kunnen vliegen.

Het alom aanwezige Hindoeïsme blijft voor ons westerlingen een groot mysteri.
Er zijn geen nauwkeurig omschreven geloofsartiekelen.
Er is geen stichter, noch een kerkelijke organisatie.
Iedere gemeenschap bepaalt er zijn eigen wetten en leefregels, zoals het hen het beste past.
De basis van het Hindoeïsme vormen de 4 Veda's, in het Sanskriet geschreven religieuze teksten uit circa 1000 v.Chr.
Het aantal goden dat ze vereren is er eindeloos (men spreekt dan ook van het land van één miljoen goden) en hun bekendste 'Brahma' 'Shiva' en 'Vishnu' hebben elk meer dan duizend namen.
Voor ons belangrijk is de 'olifant god Ganesha' hij symboliseert kennis en wijsheid en waakt over reizigers.
Reincarnatie en respect voor alle leven zijn belangrijke elementen in het Hindoeïsme.
De Jainistische priesters gaan daarin wel heel ver, zij hebben bv gaasjes voor hun mond om te voorkomen dat er een insectje in kan vliegen en vegen de grond voor iedere stap.
Daarnaast wonen er in dit deel van India ook veel Moslims, met heel wat overblijfselen van de vroegere Islamitische macht.

Als je het leuk mocht vinden ons op onze tocht te volgen. . . dan kun je je aanmelden onder "blijf op de hoogte"

fietsersgroet, Hans en Marja