Goa - Reisverslag uit Calangute, India van Hans Alma - WaarBenJij.nu Goa - Reisverslag uit Calangute, India van Hans Alma - WaarBenJij.nu

Goa

Blijf op de hoogte en volg Hans

18 Januari 2017 | India, Calangute

Er is veel veranderd sinds Vasco da Gama hier in 1498 als eerste Europeaan voet aan wal zette. Maar de vele overgebleven prachtige koloniale huizen en kerken doen je nog steeds de sfeer proeven van de tijd (1510-1961) dat Goa een Portugese kolonie was.
Goa blijkt zo anders dan we ons hadden voorgesteld en is moeilijk in een paar regels samen te vatten. Natuurlijk toeristisch... maar op een ongeorganiseerde chaotische Indiase manier en gelukkig totaal niet het Marbella-achtige dat we een beetje verwacht hadden.
De 'oude hippy's' die we de afgelopen periode in Karnataka regelmatig tegenkwamen ( zoals bv Jan (63) uit Nijmegen die al 27 jaar naar het zelfde tempelstadje ging en heilig geloofde dat hij van Sirius kwam) hebben hier plaatsgemaakt voor voornamelijk veel te dikke Oostblok en Engelse pensionado's. Gelukkig is de natuur hier prachtig en het eten heerlijk.
Morgen beginnen we aan de laatste 600zware uitdagende km via de 'Konkan Coast' met zijn vele stijle klimmetjes (zie grafiekje).
foto's
1. Shiva Lingams in een tempel ... fallessymbolen die met melk overgoten worden..
2 . Mandala in tempel
3 . Koloniaal huis in Goa
5 . Dame die s'morgens een Mandala voor haar huisje tekent.
6 . Strand Goa met in de verte het hotelletje waar ik dit schrijf.
8 . Hoogtegrafiekje laatste 600km.
9 . Lieve koetjes bij koffietentje.

Vrolijke fietsersgroet, Hans & Marja

• 18 Januari 2017 - 15:05

GERDA:

Hoi Hans en Marja,

Als we jullie foto`s zien is het niet te geloven dat het hier volop winter is.
    vorst en sneeuw lossen elkaar af.
    Ziet er allemaal heel geweldig uit , en zo relaxed.
    Maar dat is nu snel over als ik die grafiek zie.
    Ik zou het er spaans benauwd van krijgen.
    We wensen jullie nog vele 600 mooie kilometers toe en......Mar denk aan jezelf he?.

Lieve Groet vanuit Enkhuizen Jos en Gerda

• 18 Januari 2017 - 16:18

Trudy Deutekom:

Hoi Marja en Hans,
    De foto's zien er weer fantastisch uit! Indrukwekkend heb ik de fallussymbolen bestudeerd en ik vraag mij af waarom deze met melk wordt overgoten??? Weten jullie dat?
    Ook leuk om op het strand naast de koeien te mogen liggen. Dat is wat anders dat relaxstoelen.
    De koloniale woning is heel mooi.
    Ik ben het met de Gerda en Jos eens: wat een klim hebben jullie nog te gaan en wensen jullie ook heel veel sterkte en succes hiermee!
    Trudy

• 21 Januari 2017 - 08:27

Marije:

Lieve Hans en Marja,
    Hier een drukke tijd, de hele familie is rond deze tijd jarig, en dan is jullie beschrijving waar jullie fietsen een wereld waar ik nu ook wel graag even zou willen zijn, mooie foto,s en boeiend om te lezen. Over het fallusgedoe, heeft dat met vruchtbaarheid te maken, man verheerlijking of uitnodiging voor de vrouw! Ook het straatje s''morgens even verfraaien met een mandala, goeie tip voor hier! Wanneer ik de grafiek zie dan heb ik bewondering dat jullie dat allemaal fietsend gaan doen. Pas goed op, doen jullie natuurlijk ook wel, maar zie jullie graag gezond weer terug.
    Liefs, Jan en Marije

• 21 Januari 2017 - 09:44

Veronica :

Hoi hoi ,
    Leuk en mooi verslag de foto's zijn alles zeggend en prachtig . Net als de filmpjes langs de kust alsof ik bij je achterop zit .
    Heftig als ik de grafiek zie , bij voorbaat " Chapeau " doe voorzichtig en geniet er samen van .

Liefs Veronica

Verslag uit: India, Calangute

fietsen langs ruige kusten

Marja en ik beginnen 8 december 2016 aan een nieuw fietsavontuur waarvan de route ons langs de grillige kusten van de provincies
'Tamil Nadu' 'Kerala' 'Karnataka' en 'Maharastra' zal voeren.

We beginnen in 'Chennai' (voorheen 'Madras') en hopen 9 februari 2017 na 2600 gezonde fietskilometers vanuit 'Mumbai' weer terug te kunnen vliegen.

Het alom aanwezige Hindoeïsme blijft voor ons westerlingen een groot mysteri.
Er zijn geen nauwkeurig omschreven geloofsartiekelen.
Er is geen stichter, noch een kerkelijke organisatie.
Iedere gemeenschap bepaalt er zijn eigen wetten en leefregels, zoals het hen het beste past.
De basis van het Hindoeïsme vormen de 4 Veda's, in het Sanskriet geschreven religieuze teksten uit circa 1000 v.Chr.
Het aantal goden dat ze vereren is er eindeloos (men spreekt dan ook van het land van één miljoen goden) en hun bekendste 'Brahma' 'Shiva' en 'Vishnu' hebben elk meer dan duizend namen.
Voor ons belangrijk is de 'olifant god Ganesha' hij symboliseert kennis en wijsheid en waakt over reizigers.
Reincarnatie en respect voor alle leven zijn belangrijke elementen in het Hindoeïsme.
De Jainistische priesters gaan daarin wel heel ver, zij hebben bv gaasjes voor hun mond om te voorkomen dat er een insectje in kan vliegen en vegen de grond voor iedere stap.
Daarnaast wonen er in dit deel van India ook veel Moslims, met heel wat overblijfselen van de vroegere Islamitische macht.

Als je het leuk mocht vinden ons op onze tocht te volgen. . . dan kun je je aanmelden onder "blijf op de hoogte"

fietsersgroet, Hans en Marja