Rupee en 'Vardah' problemen.... - Reisverslag uit Madras, India van Hans Alma - WaarBenJij.nu Rupee en 'Vardah' problemen.... - Reisverslag uit Madras, India van Hans Alma - WaarBenJij.nu

Rupee en 'Vardah' problemen....

Blijf op de hoogte en volg Hans

11 December 2016 | India, Madras

Er is in India wat fout gegaan...een logistiek probleempje met geld!
Er zijn nl veel te weinig 'nieuwe' bankbiljetten in omloop terwijl de oude reeds uit de circulatie zijn genomen. Er is dus overal een chronisch geldtekort.
Met als gevolg elle lange rijen voor de dun gezaaide geldautomaten, waar meestal alleen een 2000 rupee billet (26 euro) uitkomt... en laat dit nu ook toevallig?? het maximaal onneembare bedrag per dag pp zijn!

VARDAH is de naam van een tropische cycloon waarvan we de restanten
morgen vergezeld van veel regen en een naar verwacht verwoestende wind over ons heen zullen krijgen. Dat wordt dus ws nog een dagje Malallapuram!

Op zich geen ramp want het is hier best OK. (zie hier onder)

Vrolijke groet, Hans & Marja

• 11 December 2016 - 17:52

Nicolette:

Leuk verslag jongelui !! Sterkte met de regen en de wind .

• 11 December 2016 - 18:00

Trudy:

Zo dat wordt zuinig aan leven en elke dag in de rij staan voor geld? Opvallende horens van de os? Zijn dat natuurlijke kleuren of zijn deze rode en groene kleuren aangebracht? Nu rustig afwachten op het slechte weer, dat wordt thee drinken met de bevolking. Geniet van alles!

• 12 December 2016 - 18:22

Simon:

Wel, als je geen geld uit de automaat kan halen, ach dan kun je het ook
    niet uitgeven toch? Stormparaplu meegenomen hoop ik.
    Mooie foto's en nog veel plezier gewenst.

• 18 December 2016 - 12:59

Petra:

Hoi luitjes hoe gaat de reis hebben jullie al pijn in de kuiten van het fietsen? Hier gaat alles zijn gangetje.

• 18 December 2016 - 18:14

Afra:

Een dagje extra rust is altijd leuk voordat jullie aan de km gaan beginnen op de fiets. Wat zullen jullie zuinig aan doen op de vakantie haha, hoop dat het geldgebrek niet te lang duurt anders moeten jullie maar bedelen ! Veel plezier samen.

Verslag uit: India, Madras

fietsen langs ruige kusten

Marja en ik beginnen 8 december 2016 aan een nieuw fietsavontuur waarvan de route ons langs de grillige kusten van de provincies
'Tamil Nadu' 'Kerala' 'Karnataka' en 'Maharastra' zal voeren.

We beginnen in 'Chennai' (voorheen 'Madras') en hopen 9 februari 2017 na 2600 gezonde fietskilometers vanuit 'Mumbai' weer terug te kunnen vliegen.

Het alom aanwezige Hindoeïsme blijft voor ons westerlingen een groot mysteri.
Er zijn geen nauwkeurig omschreven geloofsartiekelen.
Er is geen stichter, noch een kerkelijke organisatie.
Iedere gemeenschap bepaalt er zijn eigen wetten en leefregels, zoals het hen het beste past.
De basis van het Hindoeïsme vormen de 4 Veda's, in het Sanskriet geschreven religieuze teksten uit circa 1000 v.Chr.
Het aantal goden dat ze vereren is er eindeloos (men spreekt dan ook van het land van één miljoen goden) en hun bekendste 'Brahma' 'Shiva' en 'Vishnu' hebben elk meer dan duizend namen.
Voor ons belangrijk is de 'olifant god Ganesha' hij symboliseert kennis en wijsheid en waakt over reizigers.
Reincarnatie en respect voor alle leven zijn belangrijke elementen in het Hindoeïsme.
De Jainistische priesters gaan daarin wel heel ver, zij hebben bv gaasjes voor hun mond om te voorkomen dat er een insectje in kan vliegen en vegen de grond voor iedere stap.
Daarnaast wonen er in dit deel van India ook veel Moslims, met heel wat overblijfselen van de vroegere Islamitische macht.

Als je het leuk mocht vinden ons op onze tocht te volgen. . . dan kun je je aanmelden onder "blijf op de hoogte"

fietsersgroet, Hans en Marja